wtorek, 12 marca 2013

Prosty tort śmietanowy

Dawno nie robiłam żadnego tortu. A to taka fajna i całkiem prosta sprawa. Może moja niechęć wynika z tego, że zupełnie nie mam talentu do dekorowania :)
Czas się wprawiać - jak urodze to mam zamiar dla mojego maluszka dużo piec! W tym torty na urodziny.
A tort śmietanowy jest łatwy i można dodać do niego wszystkiego! Od czekolady po owoce. 
Przyznać jednak muszę, że najlepiej smakuje z truskawkami.
Do tego za każdym razem możemy zmieniać lekko smak tortu, nasączając biszkop coraz to czymś innym (herbata, rum, kompot).

Składniki:
- 6 jajek
- niepełna szklanka cukru do wypieków
- 3/4 szklanki mąki pszennej + 2 łyżki
- 1/4 szklanki mąki ziemniaczanej + 1 łyżka
 Białka oddzielić od żółtek, ubić na sztywną pianę. Pod koniec ubijania stopniowo dodawać cukier, dalej ubijając. Dodawać po kolei żółtka, nadal ubijając. Mąki wymieszać, przesiać i delikatnie wmieszać do ciasta (na bardzo wolnych obrotach miksera lub lepiej szpatułką).
Tortownicę o średnicy 23 - 24 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Boków formy niczym nie smarować, papierem wyłożyć tylko dno. Do formy wyłożyć ciasto. 
Piec w temperaturze 160 - 170ºC około 40 minut (lub dłużej, do tzw. suchego patyczka).
Gorące ciasto wyjąć z piekarnika, z wysokości około 60 cm opuścić je (w formie) na podłogę lub blat. Odstawić do uchylonego piekarnika do ostygnięcia. 
Całkowicie wystudzić. Wyjąć z formy. Biszkopt przekroić na 3 blaty.
Uwaga: boki biszkoptu oddzielać nożykiem od formy dopiero jak biszkopt będzie  wystudzony.


          Do nasączenia biszkoptu:
- szklanka wody
- kieliszek rumu
- czubata łyżka brązowego cukru
 Cukier rozpuścić w świeżo zagotowanej wodzie, lekko ostudzić i dodać rum. Gotowym ponczem nasączać biszkopt.



Masa śmietankowa:
- 400 ml śmietanki kremówki 36%
- 500 g serka mascarpone
- 5 pełnych łyżek cukru pudru
- dodatkowo u mnie tabliczka gorzkiej czekolady, 2 kiwi i 1 granat, wiórki kokosowe

Śmietankę kremówkę ubijamy z cukrem pudrem. Dodajemy serek mascarpone i delikatnie mieszamy. Po nasączeniu każdego biszkoptu, nakładamy warstwę masy śmietanowej (ja na pierwszy biszkop dodałam pokrojne w plastry kiwi, a na drugi drobno posiekną czeladę).
Na sam koniec pokrywamy cały tort masą śmietanową (u mnie wymieszana z wiórkami kokosowymi) i wierzch posypujemy pestkami granatu.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz